22 januari, 2007

Een kaartje sturen of loggen.

Ik vond het een mooi statement in “De wereld draait door”.
Op
www.Postsecret.com en de NL variant, www.briefgeheimen.nl,

wordt de mens weer anoniem op het internet.
Je stuurt een kaartje met een boodschap, wat niemand van je weet, en toch ben je verlost van je geheim.
Iedereen heeft er wel 1. Of veel meer.
Soms geen geheim, maar iets waar je minder trots op bent.
En dat is en blijft voor jezelf.

Zo is dat ook met mijn log.
Niemand van mijn vrienden of kennissen weet dat ik op het net schrijf.
Ik heb er niet zo behoefte aan om dit bekend te maken.
En als iemand erachter komt, ontken ik het gewoon.
Tuurlijk, als iemand wil vinden wie ik ben, dan heeft ´ie me zo gevonden.
Daar hoef je niet echt heel handig voor te zijn.
En daarvoor kun je me ook gewoon mailen.
Dan kijk ik nog wel of ik antwoord geef.

Zo denk ik, weet ik zo goed als zeker, dat een van mijn beste vrienden homoseksueel is.
We zijn jaren huisgenoten geweest en dan vermoedde ik altijd iets.
Maar hij heeft een vriendin, eigen huis, fantastische baan, en rijke ouders.
En hij heeft een rotsvast geloof in God.
En het geloof belet hem om eerlijk te zijn, volgens mij.
Maar het zou me niet verbazen als hij een van de bezoekers van de bekende plaatsen langs de snelweg zou zijn.

Ik ben gelukkig getrouwd, maar:
Ik zoek op het internet nog altijd nog naar die ene jeugdliefde.
En nee, nog niet gevonden.

Ooit eens, op de middelbare school, van een klasgenoot geld gepikt.
Ik had samen met een vriend een portemonnee gevonden.
Er stond niet in van wie het ding was.
Ik heb het meteen in mijn tas gestopt.
Later de poet met mijn vriend gedeeld.
Een dag later komt er de mededeling dat degene zijn portemonnee kwijt is en of iemand die gevonden had.
Er zat zoveel geld in om vuurwerk van te kopen.
Toen was mijn besluit genomen om het niet terug te geven.
Het zou toch de lucht in gaan!
Ik heb er muziek van gekocht.
Wat mijn vriend ermee gedaan heeft, weet ik niet.
Maar we durfden niet meer kenbaar te maken dat wij het hadden.
Dus hielden we onze stilzwijgende leugen vol.
We hebben het er samen ook nooit meer over gehad.

En daar wil ik het bij laten.