30 januari, 2006

Goede vrienden

Ik ken hem al sinds zijn mijn zeventiende, maar bevriend werden we pas enkele jaren later.
Het is een vriendschap die ons beide lekker ligt. We denken elkaar door en door te kennen, maar we zijn verschillend in karakter en doen en laten. Het enige wat ons eigenlijk verbindt is de liefde voor alternatieve muziek en het dorp waar we uit komen.
Hij woont inmiddels ook al jaren in de stad, ik inmiddels in een ander dorp na jarenlang in de stad geleefd te hebben.
We bellen wekelijks, mailen bijna dagelijks maar tot een "gesprek" komt het eigenlijk nooit.

Hij is ruim 10 jaar samen geweest met K.
K. was een meid waar je een moord voor deed.
Lief, sociaal en ook nog erg mooi.
Het was een mooi stel.
Maar na een tijd samenwonen gaat het mis.
Waarom?
Ieder had een eigen toekomstbeeld zonder dat er enige overeenstemming mogelijk was.
Hij komt het ons persoonlijk vertellen, en is er zichtbaar kapot van, maar laat zogenaamd niets blijken en lult er rationeel om heen.

We zijn nu ruim een jaar verder en hij is verdergegaan. Een huis gevonden in een andere stad waar hij alleen maar aan het klussen is.
Ik hoorde via via dat er een andere vrouw in zicht is, A.
Hem dit gevraagd, maar voor hem was niets zeker, wist nog niet hoe er mee om te gaan.

Hij belt. Want we gaan binnenkort op stap.
Hij zorgt voor vervoer en vertelt ineens: "K. gaat ook mee. Met haar nieuwe vriend."
"Oh ja, en A. ook."
"Dus jullie zijn nu samen?", vraag ik hem en ik ben me nergens van bewust. "Ja en het gaat heel goed"; deelt hij me mee.

Dus afgelopen zaterdag zie ik hem, 1 van mijn beste vrienden met A.
En 1 meter verder K. met haar nieuwe vriend.
Hij knoopt zelfs een gesprek aan met nieuwe vriend van K.
En ik weet dat K. voor hem nog steeds alles is.
Dat heeft ´ie nooit verteld, maar dat voel ik gewoon.

Hij doet dit volgens mij omdat hij wil dat het voor zover mogelijk is, het goed blijft tussen hem en K.
Dat zou ik niet kunnen.
Het is alles of niets...niet zo zwart wit, maar een gesprek met de nieuwe vriend dat zou ik niet kunnen. Zeker als ik zou voelen wat hij nog voelt.
Ik respecteer hem dan ook.
Maar ik heb hem dat nog niet verteld.